Kun korona-aika muutti työarjen vaatimukset,
Alma Media vastasi työntekijöidensä pyyntöihin kartuttamalla nykytarpeet ja ottamalla Suunnittelemon mukaan toimitilasuunnittelijaksi.  

“Toimiva tila mahdollistaa uusia kohtaamisia ja innovaatioiden syntymisen”

Neliömäärä ei muuttunut, vaan samat tilat muunnettiin toimivammaksi työntekijöiden toiveiden mukaan

Mediakonserni Alma Media on toiminut Finlaysonin kulttuurihistoriallisella tehdasrakennusalueella aivan 2000-luvun alkuvuosista lähtien.  Muutoksia ja remonttia on vuosikymmenten saatossa tehty, mutta koronavuodet muuttivat työnteon tapoja myös Almalla.

Trendin mukaan yhä useamman työviikko pilkkoutuu toimistopäivien lisäksi edelleen osin kotitoimistolle ja muihin etäpisteisiin, kun taas myös toimistolla enimmäkseen työtä tekevien tarpeet ovat muovautuneet erilaisiksi. Uudet vaatimukset hybridityötä paremmin palvelevista tiloista, joissa voidaan ottaa etäkokouksia, kohdata työkavereita ja työskennellä erilaisissa tunnelmissa, veivät myös Alma Median muutoksen äärelle. 

Alma Medialla käynnistettiin muutos tekemällä henkilöstön keskuudessa tutkimus, josta kävi ilmi, että yhteisten tilojen määrää haluttiin kasvattaa, kun taas henkilökohtaisten työpöytäpisteiden määrää vähentää. Suunnittelemo oli jo hyvin aikaisessa vaiheessa mukana, kun tarpeita, brändi-ilmettä ja työntekijöiden todellista liikkumista ja olemista tiloissa selvitettiin. Selväksi kävi, että tarpeita oli muun muassa niin tiimityöskentelylle, muista kaupungeista käymään saapuville, hiljaiselle työskentelylle, rennommalle kohtaamiselle, kuin myös asiakkaidenkin vastaanottamiselle. Kuten historia on meitä opettanut, tilantarpeet ja –vaatimukset saattavat muuttua nopeassakin syklissä, joten osa tiloista suunniteltiin siten, että ne voivat palvella useassa eri tarkoituksessa, ehkä jopa saman päivän aikana.  

“Työpaikasta on nykyään tullut enemmänkin yhteisö kuin paikka, jossa jokaisella olisi oma työpiste” 

Alma Median talousjohtaja Juha Nuutinen myöntää, että työkulttuuri, ja sitä myöten tilatarpeet ovat muuttuneet. “Emme palanneet koronan jälkeen samanlaiseen työarkeen, kuin mitä se oli ollut uudistusta ennen. Se laittoi meillä työtilamuutoksen liikkeelle. Voimme nyt pitää monipuolisemmin sisäisiä tilaisuuksia, asiakastapaamisia, projektipalavereja, ja kahvihetkiä samoissa tiloissa. – – Työpaikasta on nykyään tullut enemmänkin yhteisö kuin paikka, jossa olisi jokaisella oma työpiste. Tilaratkaisuissa ollaan menossa enemmän kohti eri tunnelmatiloja kuin vakiomuotoista työpisteasettelua”, Nuutinen kertoo.  

Lue Juha Nuutisen mietteistä ja Alma Median remonttitarpeen lähtökohdista ja toteutumisesta lisää täältä

Jotain uutta, jotain vanhaa – nykytarpeisiin ja tulevaisuuteen katsoen 

suunnittelemon ratkaisuilla saatiin useita eri toiminnallisuuksia samoihin neliöihin

Finlaysonin 1820 rakennettu puuvillatehdas asetti haasteita ja rajoituksia uudistusprojektille. Tiloissa oli suojeltavia rakenteita ja pintamateriaaleja, joten osa muutoksista piti tehdä vanhaa kunnioittaen. Se ei tietenkään aina ollut vain pakon sanelemaa, vaan Almalla haluttiin säilyttää esimerkiksi avotilojen kalanruoto-kuvioinen lattia. Toki myös toiminnallisia ratkaisuja joita oli vuosien varrella jo uudistusten myötä hankittu, säilytettiin käytössä myös remontin jälkeen. Näitä olivat esimerkiksi pienkokouskopit, jotka toimivat vetäytymistiloina sekä etä- ja pienpalaveripaikkoina. 

Entistä avointa tilaa on rytmitetty jakamalla sitä erilaisiksi työskentelysopiksi ja tunnelmiltaan erilaisiksi tiloiksi. Toisaalta yhteistä tilaa haluttiin kasvattaa, ja palastelun lisäksi osa seinistä kaadettiin pois toimivampien tilaratkaisujen tieltä. Yksittäisten, henkilökohtaisten pisteiden oli aika siirtyä joustavampien ja muuntautuvampien työskentelytilojen tieltä.

Talousjohtaja Nuutinen kertoo heidän olevan hämmästyneitä siitä, kuinka Suunnittelemo sai mahtumaan samoihin neliöihin näin paljon erilaisia toiminallisuuksia, jotka vastaavat henkilöstön tarpeisiin. Yksi esimerkki uudenlaisesta ja moneen sopivasta tilasta on tapahtumatori, jossa voi järjestää monenlaisia, niin sisäisiä kuin ulkoisia, tapahtumia luentomaisista tilaisuuksista keskustelevimpiin, yhteisöllisiin hetkiin. 

Yksi rakenteellinen, ja myös työkulttuuriin vaikuttava muutos oli käyttää rakentamisessa paljon lasia. Lasiseiniä on käytetty muun muassa kokoustiloissa ja projektihuoneissa, ja nämä muodostavat tilasarjoja, joissa on tilan tuntua ja joista valo tulee läpi. Lasirakentamisella myös helpotetaan suuren tilan hahmottamista. Lasiseinissä kiinnitettiin kuitenkin huomiota työn mahdollistamiseen: ne ovat äänieristetyt, ja tarvittaessa yksityisyyttä saa myös vetämällä verhot eteen.  

Brändi esiin, kustannukset kurissa

hYVÄLLÄ SUUNNITTELULLA BUDJETISSA PYSYTÄÄN

Johtavina ajatuksina uudistuksessa olivat viihtyisyys, valaistus ja brändin näkyminen. Panostaa haluttiin kalusteisiin ja siihen, että paitsi työpäivän aikana, tilat toimivat myös rennommissa ja arjesta poikkeavissa tilanteissa. Taustalla oli toki myös kantavana ajatuksena se, että tiloista tehtäisiin toiminnallisuuden lisäksi viihtyisiä; sellaisia, mihin työntekijät tulevat mielellään, ja jossa on puitteet kohdillaan paitsi työnteolle, myös kohtaamiselle ja keskusteluille.  

Samat tilat voivat toimia vaikka aamupäivällä tiimityössä, ja illemmalla yhteisessä pelihetkessä. Brändi näkyy saapuville asiakkaille jo hissiaulan valomainoksessa ja oleskelutilan kustomoidussa seinässä, missä Alman tuttu logo on toteutettu rennosti värikkäillä palloilla. Logoseinä toimii brändiä esiintuovana katseenvangitsijana, jossa se seisoo upeiden, isojen ikkunaseinien vierellä. Oleskelutiloista onkin upea näkymä kaikille työntekijöille kohti Keskustoria ja kaupungin vilinää. 

Suunnittelemon Milla Lindroos kertoo, että budjetti pidettiin koko ajan mielessä samalla, kun tähdättiin siihen, että asiakkaan toiveet ja tavoitteet kuitenkin täyttyvät. “Koemme, että meidän tehtävänämme on aina tarjota parhaat mahdolliset ratkaisut asiakkaalle niin, että itse muutoksen tavoitteesta ei tingitä. Me teemme arviointeja ja ehdotuksia asiakkaalle siitä, millaisilla kalusteilla vaikkapa tuo haluttu muutos saadaan läpivietyä kustannusarvion mukaisella tavalla”, Lindroos sanoo.   

Tämä ajattelu huomattiin myös Alma Median (siirry heidän sivuilleen täältä) puolelta, ja Nuutinen kiittelee Suunnittelemoa ketteryydestä ja innovatiivisuudesta, joka kuitenkin otti huomioon kustannusnäkökulman. “Projekteissa aina tehdään kompromisseja, mutta meidän osaltamme täytyy sanoa, että päämäärästä emme joutuneet tinkimään yhtään, koska Suunnittelemo osasi ehdottaa meille vaihtoehtoja, jotka olivat yhtä toimivia kohti tavoiteltua päämäärää”, Nuutinen kertoo tyytyväisenä. 

Katso videokuvaa Alma Median tiloista, sekä Milla Lindroosin haastattelu täältä.

Samat tilat voivat toimia vaikka aamupäivällä tiimityössä, ja illemmalla yhteisessä pelihetkessä.

onko teilläkin aika päivittää toimitiloja?

Ota rohkeasti yhteyttä! Tiimimme on valmiina palvelemaan.

Milla Lindroos

Toimitusjohtaja, projektipäällikkö
+358 (0)44 976 9164
milla@suunnittelemo.fi